بسم رب النور والنور
خوش آمدید
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
شنبه 2 مهر 1390برچسب:, :: 13:10 ::  نويسنده : مهدی طرفی

تيم ملي بسكتبال ايران با تركيب كامل و همه ستاره‌هاي خود که در قهرماني آسيا شرکت کرده بود، ورزش‌دوستان را براي رسيدن به المپيك اميدوار كرده بود، اما با شكست غيرمنتظره برابر اردن از رسيدن به جمع چهار تيم نخست آسيا و البته المپيك بازماند. مدافع عنوان قهرماني در آسيا كه شانس زيادي براي المپيك لندن داشت، حالا بايد براي مكان پنجم آسيا تلاش كند. جايگاهي كه نه شايسته ايران و نه شايسته بازيكناني چون حامد حدادي، مهدي كامراني، صمد نيكخواه بهرامي، ارسلان كاظمي و حامد آفاق است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جمعه، اول مهرماه 1390، شايد تلخترين روز تاريخ بسكتبال ايران و البته بسكتبال دوستان بود. روزي كه تيم ملي ايران برابر اردن با نتيجه 88 بر 84 تن به شكست داد و از رسيدن به مرحله نيمه نهايي بازماند. ايران برابر اردني تن به شكست داد كه در سال‌هاي گذشته هميشه برابر اين تيم پيروز بوده، حتي با اختلاف يك امتياز.

** ايران - اردن، نبرد با تيمي هميشه دردسرساز

ملي‌پوشان ايراني كه بدون شكست و با امتياز بالا به يك چهارم پاياني رسيده ‌بودند، در همان ابتدا برابر اردن غافلگير شدند. اردن كوارتر اول را با نتيجه 20 بر 19 به سود خود به پايان رساند تا ملي‌پوشان كه در اين رقابت‌ها تنها در يك كوارتر برابر كره طعم شكست را چشيده بودند، به خود بيايند. كوارتر دوم با نتيجه 17 بر 15 به سود ايران به پايان رسيد تا ايراني‌ها نيمه نخست را با نتيجه 36 بر 35 با پيروزي پشت سر بگذارند.

اردني‌ها در اين مسابقه عملكردي باورنكردني داشتند و اجازه ندادند تا ايران براي خودش حاشيه امنيت ايجاد كند. همين عملكردي اردني‌ها باعث شد تا فاصله امتيازي كم و كم‌تر شود. در روزي‌ كه همه آن ‌را بهترين روز اردني‌ها معرفي كردند، آسمان‌خراش‌هاي ايراني حريف را دست كم گرفته بودند. كوارتر سوم هم با پيروزي ايران به پايان رسيد تا خيلي‌ها ايران را برنده ميدان بدانند و منتظر باشند تا حريف ايران در نيمه نهايي مشخص شود، اما گويا تقدير چيز ديگري است و اين پايان كار نيست.

كوارتر پاياني آغاز شد. هشت، هفت، شش، فاصله امتيازي بين ايران و اردن يكي پس از ديگري از بين مي‌رفت تا در دقايق پاياني مسابقه اين بازيكنان اردن باشند كه در آستانه پيروزي قرار بگيرند. كوارتر چهارم با نتيجه باورنكردني 31 بر 22 به پايان رسيد تا در كمال ناباوري تيم ملي اردن با نتيجه 88 بر 84 مدافع عنوان قهرماني راشكست دهد و راهي نيمه نهايي شود.

محمود مشحون – رئيس فدراسيون بسکتبال که خود يکي از مغمومترين افراد در کنار تيم ايران بود، پس از اين شسکت گفت: «اردن بهترين عملكردش را داشت. هيچكس اين نتيجه را باور نمي‌كند، اما ايران باخت. در شرايطي كه بايد فيناليست و قهرمان مي‌شديم از رسيدن به نيمه نهايي بازمانديم. اردن را دست كم گرفتيم. ما حضور در المپيك را از دست داديم. بازيكنان 10 سال است كه فقط با قهرماني به ايران بازمي‌گردند، اما اين بار بدون مدال مي‌آيند. تمام بازيكنان با قدرت بازي كردند، اما در انتها طبيعت اين ورزش دوباره خودش را اثبات كرد. ايران به دست كم گرفتن حريف باخت.»

** اعتراض كارشناسان به کم بازي کردن ارسلان کاظمي

پس از باخت تاريخي تيم ملي بسكتبال ايران برابر اردن، همان تيمي كه در دوره گذشته جام ملت‌ها برابر ايران شكست خورده بود، امير ايلياوي - كارشناس و پيشكسوت ملي پوش بسكتبال ايران به ايسنا گفت: «ايران در جام ويليام جونز، اردن را با يك اختلاف امتياز شكست داد و همين پيروزي باعث شد تا خود را از پيش برنده بدانند و آن‌قدر مغرورانه بازي كنند كه در ميدان مسابقه جايي براي پيروزي باقي نگذارند، اما متاسفانه بايد بگويم تيم ملي بسكتبال ايران به اردن نباخت، بلكه به بدترين روز مربيگري وسلين ماتيچ باخت.»

وي حضور ارسلان در ميدان را براي ايران ضروري دانست و ادامه داد: «يك مربي بايد در دقايق پاياني و حساس قدرت ريسك كردن داشته باشد، اما ماتيچ اين‌گونه نبود. چرا وقتي صمد نيكخواه بهرامي مصدوم است بايد او را به ميدان بفرستي و ارسلان كاظمي كه همه او را به عنوان "پادشاه اسلم دانک" در آسيا مي‌شناسند بر روي نيمكت بنشيند؟ ارسلان بدون ادعا مي‌توانست بهترين باشد. ماتيچ دوباره اثبات كرد كه در شرايط حساس قدرت تصميم‌گيري ندارد.»

نيمكت نشيني ارسلان كاظمي سوال محمد رضا مشحون را نيز در پي داشت. مدير تيم‌هاي ملي بسكتبال كه در ايران به دستور پزشك به چين نرفته است، به خبرنگار ايسنا گفت: «ما در ايران مسابقه را مي‌ديديم، اما كادر فني از كنار زمين به خوبي بر روي بازيكنانشان مسلط بودند، اما سوالي كه من دارم اين است كه دليل بازي نكردن ارسلان كاظمي چه بود؟ فدراسيون بسكتبال ايران براي اجازه اين بازيكن از دانشگاه رايس آمريكا به آب و آتش زد، اما چرا حالا وقتي او مي‌تواند هنرنمايي كند بر روي نيمكت مي‌نشيند. شايد ارسلان با حضور در ميدان مسابقه مي‌توانست كمك زيادي به تيم ملي كند، اما بايد دوباره تاكيد مي كنم كه من نمي‌توانم از ايران قضاوت كنم و فقط عقيده‌ام اين است كه بيش از اينها بايد از ارسلان استفاده مي‌كرديم.»

مشحون از عملكرد صمد نيكخواه بهرامي در اين مسابقه دفاع كرد و افزود: «كاپيتان تيم ملي عملكرد خوبي داشت. او در بازي برابر كره مصدوم شد، اما با غيرت تمام به ميدان آمد و توانست بدرخشد. با اين حال مسلما آسيب‌ديدگي او در عملكردش نيز تاثير داشت؛ اگر جايگزيني مناسب انجام مي‌شد، شايد صمد نيز مي‌توانست صد در صد توانش را به رخ حريفان آسيايي بكشد.»

مدير تيم‌هاي ملي از دفاع ناراضي بود؛ وي همچينين تصريح كرد: «زيد - بازيكن پير اردن حتي نمي‌تواند راه برود، اما ديديد كه در اين مسابقه با هر حمله‌اش امتياز مي‌گرفت. اگر در طول مسابقه عملكردش را زيرنظر مي‌گرفتيم هميشه خميده بود و نفس نداشت، اما همين بازيكن پير در روزي كه بسكتبال ايران بايد به نيمه نهايي قهرماني آسيا صعود مي‌كرد، تيمش را تا پيروزي برابر مدافع عنوان قهرماني رساند.»

كارشناس‌هاي بسكتبال ايران نبود ارسلان كاظمي و ارنج بد ماتيچ را عامل باخت ايران برابر اردن معرفي مي‌كنند، اما آنها تاكيد دارند كه نبايد به سرعت قضاوت كرد و شايد ماتيچ با صحبت‌هايش بتواند دليل قانع كننده‌اي از بازي ندادن يك بازيكن بيان كند، با اين وجود چيزي كه اينجا معلوم است جواب ندادن تمام سيستم‌هاي سرمربي صربستاني تيم ملي ايران است كه در برابر اردن تن به شكست داد و از رسيدن به نيمه نهايي بازماند.

** قامتهايي بلند و سرهايي فرو افتاده

پس از پايان اين رقابت تاريخي، تمام خبرنگاران - بر اساس روال معمول، به سمت بازيكنان حركت كردند تا در جايگاه خبري با آنها گفت و گو كنند، اما در ميان بلندقامتان سرخ پوش ايران هيچ كس ياراي سخن گفتن نداشت. دوربين شبكه خبر ايران سعيد داورپناه را در قسمتي گير آورد و توانست چند جمله از زبانش بيرون بكشد، اما او هم حرفي براي گفتن نداشت. هيچ بازيكن ديگري از ايران با خبرنگاران صحبت نكرد و تنها وسلين ماتيچ بود كه از روي اجبار در نشست خبري حاضر شد. «امروز روز اردني‌ها بود و ما هركاري كرديم نتوانستيم. توپ‌هاي ما وارد سبد نمي‌شد. آنها براي هر تاكتيك دفاعي ما جوابي داشتند. اين تيم يك تيم ديگر بود. عملكرد فوق‌العاده بازيكنان اردن اجازه نداد تا كارمان را بكنيم و در انتها نيز شكست خورديم. اردن با اين نتيجه خودش را به عنوان يك مدعي اصلي قهرماني معرفي كرد.»

بازيكنان تيم ملي ايران يكي پس از ديگري وارد رختكن شدند. در حالي كه هيچ كس نمي‌خواست اين شكست را قبول كند، درب رختكن بسته شد تا كسي از حال و هواي تيم ملي در خلوت خودشان اطلاعي نداشته باشد. شايد بيشتر از قبول اين شكست، اتفاق‌هاي نيمه دوم ملي‌پوشان را ناراحت كرده باشد. زماني كه تمام افرادي كه در سالن بسكتبال حاضر بودند و ايران را به عنوان يك تيم فيناليست تشويق مي‌كردند، در نيمه دوم به تشويق اردني‌ها پرداختند و با اين كار ضربه روحي سختي به تفكر بازيكنان وارد كردند. اينكه در رختكن تيم ملي ايران چه گذشت، هنوز كسي خبر ندارد.

** سكوت كاروان هميشه خندان

درب رختكن باز شد. مهران حاتمي با چهره‌اي متعجب ديده مي‌شد. سكوت كاروان هميشه خندان ايران را در بر گرفته بود تا ملي‌پوشان بدون هيچ حرفي راهي هتل شوند. شايد هنوز باور ندارند كه حذف شده‌اند و نمي‌توانند دهكده المپيك لندن را از نزديك ببينند. آسمان‌خراش‌هايي كه در انديشه ايستادن بر بام آسيا بودند، بايد براي كسب مقام پنجمي به مصاف چين تاپه بروند. نبردي كه براي ملي‌پوشان ارزشي ندارد. آنها هدف را از دست رفته مي‌بينند و دليلي براي به آب و آتش زدن براي شكست دادن چين تايپه ندارند.

سالن بسكتبال شهر ووهان حتي در آغاز ديدار فيليپين و چين تايپه نيز مملو از حرف‌ و نظر بود. هنوز صحبت‌هايي درباره تيم ملي ايران شنيده مي‌شد. هر تماشاگري براي خودش نظري داشت و دليل شكست ايران را عنوان مي‌كرد. خيلي‌ها اعتقاد داشتند كه ايران پيش از اردن حريف قدرتمندي نداشت كه بتواند خودش را محك بزند. خيلي‌ها كره را تيمي قدرتمند مي‌دانستند، اما معتقد بودند سبك بسكتبال اردن و كره متفاوت است، اما بيش از هر چيزي اين صحبت شنيده مي‌شد كه در جنگ تفكر مربي‌ها، سرمربي نيوزلندي اردن برنده شد.

** آسمان‌خراش‌هاي ايراني برابر اردن از نگاه آمار

حامد حدادي، صمد نيكخواه بهرامي، اوشين ساهاكيان، حامد آفاق، ارسلان كاظمي، مهراد آتشي، مهدي كامراني، آرن داوودي و سعيد داورپناه بازيكناني بودند كه در ديدار برابر اردن در تركيب ماتيچ جاي گرفتند.

1- حامد حدادي در اين مسابقه 40 دقيقه در ميدان بود و توانست 27 امتياز، 14 ريباند، 7 پاس منجر به گل و 3 بلاك شات انجام دهد. حدادي 19 اقدام به پرتاب دو امتيازي داشت كه 9 پرتابش وارد سبد شد. از 10 پرتاب پنالتي نيز 6 پرتابش امتياز داشت و از 2 پرتاب سه امتيازيش توانست 3 امتياز كسب كند.

2- صمد نيكخواه بهرامي در اين مسابقه 20 دقيقه در ميدان بود. 8 امتياز، 4 ريباند و 3 پاس منجر به گل داشت. نيكخواه بهرامي از 5 اقدام به پرتاب 2 امتيازي تنها در يك پرتاب موفق بود و در اين ديدار نتوانست اقدام به پرتاب 3 امتيازي داشته باشد. نيكخواه بهرامي 6 پرتاب آزاد موفق داشت.

3- حامد آفاق ديگر بازيكن كليدي ايران در اين مسابقه 29 دقيقه در ميدان بود. آفاق در اين ديدار 12 امتياز كسب كرد و 5 پاس منجر به گل داشت. يك پرتاب 2 امتيازي نا موفق و 11 پرتاب 3 امتيازي كه تنها 4 بار وارد سبد شد كارنامه آفاق را نشان مي‌دهد.

4- اوشين ساهاكيان 15 دقيقه برابر اردن به ميدان رفت. 9 امتياز، 7 ريباند به نام ساهاكيان ثبت شد. بازيكن پست چهار ايران در اين مسابقه يك پرتاب 3 امتيازي موفق داشت و توانست 2 پرتاب از 5 پرتاب 2 امتيازي‌اش را وارد سبد كند. ساهاكيان 2 پرتاب آزادش را نيز وارد سبد كرد.

5- مهدي كامراني بازيكن پست يك ايران 35 دقيقه در اين نبرد حضور داشت و توانست 14 امتياز براي ايران كسب كند. 6 ريباند و 5 پاس منجر به گل حضور پر رنگ كامراني را در تيم ملي نشان مي‌دهد. كامراني از 4 پرتاب 2 امتيازي 6 امتياز كسب كرد. 8 اقدام به پرتاب 3 امتيازي داشت كه دو توپش وارد سبد شد. كامراني 5 پرتاب آزاد داشت كه 2 پرتابش به گل تبديل شد.

6- اما ارسلان كاظمي كه بيشتر كارشناس‌ها معتقد هستند از اين بازيكن به درستي استفاده نشد، 24 دقيقه از مجموع 40 دقيقه در ميدان حضور داشت. كاظمي 13 امتياز كسب كرد و توانست 16 ريباند داشته باشد. اين بازيكن از 6 پرتاب آزادش 3 اقدام موفقيت‌آميز داشت. ارسلان كاظمي 7 اقدام 2 امتيازي داشت كه 5 پرتابش وارد سبد شد.

البته در كنار عملكرد ارسلان كاظمي عدم استفاده از اصغر كاردوست و حامد سهراب‌نژاد نيز از سوال‌هايي است كه كادر فني تيم ملي بسكتبال ايران بايد به آن پاسخ دهند.

جواد داوري هم در اين مسابقه به دليل آسيب ديدگي به ميدان نرفت.

** شرقي‌ها در نيمه نهايي سه نماينده دارند

در پايان مرحله يك چهارم پاياني، تيم‌هاي چين، كره‌جنوبي، فيليپين و اردن به نيمه نهايي صعو كردند تا شرق آسيا 3 نماينده در اين مرحله داشته باشد. در اين دوره از رقابت‌ها شرايطي درست عكس دوره گذشته اتفاق افتاد. در سال 2009 ايران، لبنان، اردن و چين چهار تيم نخست آسيا را تشكيل مي‌دانند، اما حالا غرب‌آسيا تنها يك نماينده در مرحله نيمه نهايي دارد. البته نبايد فراموش كنيم كه در سال جام ملت‌هاي سال 2007 كه انتخابي المپيك پكن بود؛ ايران، لبنان، كره‌جنوبي و قزاقستان چهار تيم نخست آسيا بودند و چين به اين دليل كه ميزبان المپيك بود در اين رقابت‌ها حضور پر رنگي نداشت.

تيم ملي چين در مرحله يك چهارم پاياني برابر لبنان قرار گرفت و توانست با نتيجه 68 بر 48 به پيروزي برسد. كره‌جنوبي با نتيجه 86 بر 67 ژاپن را شكست داد و به جمع چهار تيم نخست پيوست و فيليپين نيز توانست 95 بر 78 چين تايپه را شكست دهد و به نيمه نهايي صعود كند. در ديگر ديدار اين مرحله مدافع عنوان قهرماني برابر اردن به ميدان رفت و بانتيجه 88 بر 84 تن به شكست داد تا اردن تنها نماينده غرب‌آسيا در مرحله نيمه نهايي باشد.

** نتايج ايران در ادوار رقابت‌هاي قهرماني آسيا

بدترين نتيجه تيم ملي بسكتبال ايران در رقابت‌هاي قهرماني آسيا در سال 1995 اتفاق افتاد. در رقابت‌هايي كه در كره‌جنوبي برگزار شد، تيم ملي ايران در مكان دهم آسيا قرار گرفت. ايران در 3 دوره نيز در مكان هشتم آسيا قرار گرفته است. سالهاي 1981 در هند، 1985 در مالزي و 1997 در عربستان تيم ملي بسكتبال ايران هشتم آسيا شده است. تيم ملي ايران در سال 1991 در ژاپن ششم شد و در سال‌هاي 1983 در هنگ كنگ و 1989 در چين پنجم آسيا شد. سال 1993 اندونزي ميزبان جام ملت‌هاي آسيا بود كه ايران توانست مكان چهارم آسيا را كسب كند.

در آغاز سال 2000 بسكتبال ايران روند صعودي‌اش را پيدا كرده بود. ايران در سال 2003 در چين پنجم آسيا شد. سال 2005 در قطر ششم شد، اما در سال 2007 كه جام ملت‌هاي آسيا در ژاپن برگزار شد ايران قهرمان آسيا و راهي المپيك پكن شد. ايران در سال 2009 در كشور چين برابر تيم ميزبان از عنوان قهرماني‌اش دفاع كرد، اما روز گذشته دوباره در كشور چين براي دفاع از عنوان قهرماني‌اش به ميدان رفت، ولي برابر اردن تن به شكست داد و از رسيدن به مرحله نيمه نهايي بازماند.

ملي پوشان بايد امروز(شنبه) براي رسيدن به مكان پنجم به مصاف چين تايپه بروند. براي رسيدن به جايگاهي كه در سال 2003 آن‌را كسب كرده بودند.

تيم ملي بسكتبال ايران در مرحله يك چهارم پاياني برابر اردني شكست خورد كه تا امروز هيچ عنواني بهتر از سومي آسيا در كارنامه‌اش ندارد.

** بسكتبال براي بازي‌هاي آسيايي آماده شود

بهرام افشارزاده پس از ناكامي ايران براي رسيدن به المپيك لندن به ايسنا گفت: «بسكتبال ورزشي با لياقت است. اين تيم شايسته رسيدن به المپيك را داشت، اما متاسفانه در راه رسيدن به اين مهم بازماند. آنها بايد خود را براي حضوري قدرتمند در بازي‌هاي آسيايي آماده كنند.»

تيم ملي بسكتبال كه قدرتمندترين تيم در ورزش‌هاي گروهي بود از رسيدن به فينال بازماند. پس از فوتبال، بسكتبال نيز المپيكي نشد. حالا بايد در انتظار واليبال و هندبال باشيم. آيا اين دو ورزش مي‌توانند ايران را المپيكي كنند؟

گزارش از خبرنگار ايسنا، عنايت الله حسينيان

انتهاي پيام


موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 46
بازدید ماه : 116
بازدید کل : 38887
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


خدمات وبلاگ نويسان جوان

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

كد ماوس

تعبیر خواب آنلاین